środa, 21 lutego 2024

doskonała lektura

 Lekcje Chemii Bonnie Garmus

Słuchając tej książki (oczy mnie jeszcze trochę bolą i wolę słuchać) zastanawiałam się, komu ją polecić, ale zaraz potem uświadomiłam sobie absurd – dziewczyny, które mam na myśli na pewno już tę książkę czytały, bo to nie nowość.  

W świecie przemocowych mężczyzn w połowie lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku życie zawodowe kobiet nie było usłane różami. Choćby kobieta była inteligentna, wykształcona i pracowita, to i tak było jej trudniej osiągnąć to samo co osiągali mężczyźni. Klarka co ty piszesz, jakby współcześnie było inaczej. Spychane do ról sekretarek, pomijane w awansie, jeśli chciały pracować, musiały godzić się z drastyczną różnicą w wynagrodzeniu, zawłaszczeniem osiągnięć i molestowaniem.  

Elizabeth Zott, niezwykle zdolna naukowczyni, doznała w pracy najgorszych upokorzeń. Asertywna, atrakcyjna fizycznie, prostolinijna i mądra kobieta nie miała szans na akceptację w zawodowym środowisku.  

Lubię książki napisane ładnym językiem, lubię ten rodzaj dowcipu, lubię identyfikować się z postaciami albo choć razem z nimi śmiać się, oburzać i płakać. Przecież czytając książkę nie trzeba panować nad emocjami.  

Nie ukrywam, że powieść Bonni Garmus jest mocno feministyczna, ale powiem tyle - to powinna być obowiązkowa lektura każdej z nas.  


15 komentarzy:

  1. Ja nie czytałam. Ale z chęcią nadrobię tą zaległość. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Słyszałam o tej książce wiele dobrego. Mam ją w planach.
    A co czytam obecnie-zapraszam na bloga.
    Pozdrawiam miło kochana:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie nowość ale trudno czytać wszystko, więc wezmę pod uwagę, bo nie trafiła jeszcze do mnie.
    Jotka

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka jest wspaniała i pod względem treści i stylu. A lektorka - Paulina Holtz czyta równie wspaniale.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam, bardzo mi się podobała. Podobno jest serial na Netflix.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wpisze na liste jezeli jest wydana jako ebook .Dzieki i trzymam kciuki caly czas .Aga T

    OdpowiedzUsuń
  7. Książkę czytałam w zeszłym roku. Serial musiał poczekać, aż skończę. Niektóre wątki są trochę zmienione, ale to i dobrze.
    Pozdrawiam serdecznie!
    Dorota L.

    OdpowiedzUsuń
  8. No to po Synku będzie ta książka

    OdpowiedzUsuń
  9. Na pewno przeczytam z jakiś czas, bo teraz nie wolno mi się denerwować. Co prawda, nie byłam pracownikiem naukowym, ale śmiało mogłabym być bohaterką podobnej książki. Działo się to przed trzydziestu laty, ale dobrze do dzisiaj to pamiętam, choć cały "proceder" dział się dyskretnie, w białych rękawiczkach.
    Pozdrawiam serdecznie,

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzięki za polecajkę, jest na Storytel ściągnęłam do kolejki😁

    OdpowiedzUsuń
  11. Dobrze, że zajrzałam, mam jednego audio do pobrania na empiku- już mam załadowane. Ma 195 opini i ocenę 4,8/5,0 . Dziękuję przyda się polecajka.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ty lubisz audiobooki ,a ja kupuje tylko ebooki .Z 2 powodow: nie musze czekac tygodniami albo i miesiacami az dojda do mnie i nie musze ksiazki w reku trzymac. Zadnej z polskich ksiazek wydanych w ostatnich latach nie da sie polozyc przy czytaniu.Trzeba trzymac mocno z obu stron, bo sie zamyka. Moje dlonie tego nie lubia i bola potem nocami--artretyzm.Juz szukam ebooka,bo nie czytalam.Dzieki za polecenie.ZCK.

    OdpowiedzUsuń
  13. Och lubię też słuchałam audio a na apllach jest serial rownie świetny.

    OdpowiedzUsuń
  14. KK! Bardzo Ci serdecznie dziekuje za te pozycje! Sciagnelam na e-booka i jestem juz w polowie! dla mnie to re we la cja!!! Temat ciekawy, jezyk swietny, humor!!! Ide koagulowac bialko a ty mi podaj chlorek sodu;)))

    OdpowiedzUsuń

Twój komentarz